
I
went to war as a young lad of 18 in 1944. I don’t
know what I accomplished in that war—or what good
it was for America—but I’ve been involved up to my
neck in a very important and deadly war with our
nation’s enemies since shortly after I came home—
our internal enemies who aim to reduce our nation to

a jurisdictional province of a “New World order”—to use the
exact words of Bush the elder; and to reduce our culture to
garbage, our traditions and ideals to forgotten
legends and our precious liberty to a bad joke.

At the age of 77, Father Time warns me that I
have only 20 or 30 years left before I must con-
sider retirement, so if America lasts that long I
will continue to add to the total of truth-telling
books and periodicals. Basically, I am a champi-
on printing salesman. I have made lots of profit
for printers.

In the course of doing that during the past 50
years—since 1954—I have concurrently origi-
nated a number of organizations and publica-
tions during that time, all to try and provide
important information to those working to save
American sovereignty and our Constitution. I can name
Right, Western Destiny, The Washington Observer, Liberty Letter,
Liberty Lowdown, The Spotlight, The Journal of Historical Review,
The IHR Newsletter, The Barnes Review and today I am associ-
ated with a wonderful and experienced staff who create a
great weekly newspaper, American Free Press.

I’ve also been able to publish over 200 patriotic, populist
and thought-provoking books and would have brought out
at least that many more had it not been for sabotage. And

although little I’ve done has attained the large circulation
and influence I’d have liked, I believe that cumulatively
they’ve had some impact on the course of events, providing
a select group of Americans who have called themselves
“patriots” since before Mr. Ashcroft ever thought of the term,
with valuable and constructive reading material which may
have somewhat slowed down the annihilation of our civi-
lization.

I’ve spent my entire adult life in the media, of
course—but in the independent media, the alter-
native media, if you will. 

As a young man coming back from World War
II in 1945 I knew that there was something
wrong. I could see that the course of world
events—and domestic affairs here at home—was
skewed. 

I could see that the priorities of our national
so-called “leaders” were out of touch with the
interests of the American people. And so, in my
own way, I set about trying to find out, essential-
ly, who was to blame for this sorry state of affairs.

And you know what I discovered—early on? 
It was this: the fact that on virtually every issue you could

name—whether it be foreign policy, trade, taxes, immigra-
tion, race relations, finance and economics—the media
monopoly was supporting positions on those issues that ran
counter to the interests and wishes of the American people.
And counter to the national interest.

Through their immense clout, the big daily newspapers,
newsmagazines, radio and television (which was in its infan-
cy during my first years in the public arena) were attempting

to impose their agenda—really, the agenda of the owners
and controllers of the media—on the American political
process.

Back in 1989 “they” said The Spotlight was “paranoid”
when we featured an exclusive report analyzing the growing
concentration of control over the major media. Critics said it
was just another one of those wacky conspiracy theories—
“just like you see in the movies.” Well, it was a theory backed
up by facts and it’s gotten worse.

In totalitarian countries, The Spotlight noted, the govern-
ment controls the media. But in the United States—and
around the world—many would say that the controllers of
the privately owned media control the governments and they
do so in order to promote their own special interests.

Professor Ben Bagdikian, a prominent media critic and
author of the book, The Media Monopoly, has pointed out: 

The [media] lords of the global village [at American
Free Press they call it the Global Plantation] have their
own political agenda. All resist economic changes that
do not support their own financial interests.

Together, they exert a homogenizing power over
ideas, culture and commerce that affects populations
larger than any in history.

Neither Caesar nor Hitler, Franklin Roosevelt nor
any Pope, has commanded as much power to shape
the information on which so many people depend

America’s Second War
For Independence:

The Fight for
A Free Press

The text of a speech delivered by Willis A. Carto at the
Health & Freedom Rally, Irvine, California, March 13-14

discussing the growing media monopoly in America.

Special Pull-Out Report from American Free Press

John Peter Zenger was one of the first publishers to
challenge the “Crown’s” media monopoly. Above,
officials of the Crown burn copies of Zenger’s news-
paper in a public square. Today, patriots are still
fighting for free speech—but the real threat comes
from private agencies (such as the Anti-Defamation
League and the big media) who want to determine
what you can or cannot say, hear or watch.

On March 13, veteran populist patriot Willis A. Carto spoke
at the Health & Freedom Rally  convened in Irvine, Calif., by
Peymon Mottahedeh of Freedom Law School. Carto—who has
spent a lifetime fighting for the Constitution and an independ-
ent media—addressed the topic of the growing concentration of corporate control
over what he called the American “media monopoly.” We present Carto’s address
for the benefit of our readers who will find his comments interesting.

WILLIS CARTO

See GLOBAL OLIGOPOLY, Page B-2



to make decisions about everything from whom to
vote for to what to eat. . . .

Monopolistic power dominates many other
industries and most of them enjoy special treatment
by the government.

But media giants have two enormous advantages:
They control the public image of national leaders
who, as a result, fear and favor the media magnates’
political agendas; and they control the information
and entertainment that help establish the social,
political and cultural attitudes of increasingly larger
populations. . . .

According to Robert W. McChesney of the Institute of
Communications Research at the University of Illinois,
Urbana-Champaign: 

The global media system is fundamentally non-
competitive in any meaningful economic sense of
the term. 

Many of the largest media firms have some of the
same major shareholders, own pieces of one anoth-
er or have interlocking boards of directors. 

When Variety compiled its list of the 50 largest
global media firms for 1997, it observed that “merg-
er mania” and cross-ownership had “resulted in a
complex web of interrelationships’ that will ‘make
you dizzy.’ ” 

Christopher Dixon, a media analyst for Paine Webber
commented, at the time: “What you are seeing is the creation
of a global oligopoly. It happened to the oil and automotive
industries earlier this century; now it is happening to the
entertainment industry,” 

And of course, it’s happening in the banking industry,
too. There is absolutely no control over these growing
monopolies.

In 1989, there were 11 major media giants emerging as
the most powerful names in the global media monopoly. As
The Spotlight predicted, the numbers of the major controlling
entities would decrease even as their various media holdings
would increase.

The comments of the aforementioned Professor Ben
Bagdikian regarding the growing concentration of media
ownership summarize the matter well:

When 50 men and women, chiefs of their corpo-
rations, control more than half the information and
ideas that reach 249 million Americans, it is time for
Americans to examine the institutions from which
they receive their daily picture of the world.

The United States has an impressive array of mass
communications. There are 1,700 daily newspapers,
11,000 magazines, 9,000 radio and 1,000 television
stations, 2,500 book publishers and seven movie stu-
dios. 

If each of these were operated by a DIFFERENT
owner there would be 25,000 individual media voic-
es in the country . . .

The basis for all liberty—freedom of informa-
tion—is also in danger of being polluted . . . by a
new mutation of that familiar scourge of the free
spirit: Centrally controlled information.

The concerns about the control of the media by private,
special interests are also expressed quite well by liberal writer
Dr. Michael Parenti in his book, Democracy for the Few. He
comments:

While the news in “totalitarian” nations is con-
trolled, we Americans supposedly have access to a

wide range of competing sources. 
In reality, the controls exerted over the media in

the United States, while more subtle and less severe
than in some other countries, leave us with a press
that is far from “free” by any definition of the world. 

The news media are important to any study of
American politics. They select most of the informa-
tion and misinformation that help us define
sociopolitical reality. 

Almost all the political life we experience is
through the media. 

How we view issues—indeed, what we even de-
fine as an “issue” or “event”—what we see and hear
and what we do not see and hear are greatly deter-
mined by those who control mass media.

Dr. Parenti forthrightly confronts what I call “the
Controlled Media.” He writes:

Who controls the mass media? Five New York
banks (Chase Manhattan, Morgan Guaranty Trust,
First National City, Bankers Trust and the Bank of
New York) own controlling shares in the three
national television and radio networks (NBC, CBS,
ABC) and are powerful shareowners of The New York
Times, Time, Columbia Pictures and Twentieth Cen-
tury Fox. 

These banks have representatives on the boards of
the three networks and control all network fiduciary
and debt financing functions.

The networks themselves exercise a controlling
interest over publishing houses, film companies and
recording companies. They own television stations
located in key urban areas, reaching a lion’s share of
the national audience . . .

Newspapers show the same pattern of ownership

with most of the big circulation dailies being owned
by chains like Hearst, Gannett and Copley. . . .

I just mentioned the Copley Press—which is based right
here in California, publishing the super-profitable San Diego
monopoly, The San Diego Union-Tribune, which used to be
my daily paper.

Sadly, the people of San Diego County are forced to be
polluted daily by the Union Tribune. I suppose that most of
them are ignorant of their plight.

I’ve been featured in The San Diego-Tribune, and not, as
you might guess, in the most friendly way. But then, I’ve
never been accustomed to any friendly media coverage what-
soever. 

In any case, when The San Diego Union-Tribune published
a vicious attack on Liberty Lobby on October 25, 2000, few
of its readers knew that as long ago as 1977, the paper and
its publisher, the Copley Press, were exposed as hardly more
than a front for the CIA and the notorious Anti-Defamation
League.

What’s more, it turns out that the Copley Press and the
Union-Tribune also functioned as a conduit for (and intelli-
gence arm of) the FBI.

That a CIA front should level an attack on Liberty Lobby
at this time was no coincidence: the carefully-timed smear
was clearly designed to interfere with and scuttle Liberty
Lobby’s appeal of an unjust judicial ruling that resulted from
a lawsuit orchestrated against Liberty Lobby by a known CIA
operative.

At the very moment the Union-Tribune published the
smear, Liberty Lobby’s appeal of the judgment was being
considered by the California state court of appeals. Although
the ruling was not expected for perhaps another six weeks,
just five days after the article appeared, the court suddenly
issued a ruling and rejected Liberty Lobby’s appeal.

The legal case against Liberty Lobby was brought under
the direction of a shadowy CIA covert operative named
Andrew E. Allen. 

The scion of an extremely wealthy San Francisco family,
Allen is one of many such socialites who dabble (as a
“hobby”) in intrigue. 

Living off the fruits of his family’s multiple trusts and a
lucrative real estate fortune, Allen admits to having devoted
a substantial portion of his time to active engagement in
what are clearly covert intelligence operations in the CIA’s
sphere of influence.

Allen is the sponsor of one Mark Weber who spearhead-
ed operations to destroy Liberty Lobby, the Institute for
Historical review and American Free Press.

That Allen’s sponsors at the CIA would issue orders to
their underlings at The San Diego Union-Tribune to attack
Liberty Lobby on cue is no real surprise considering the truth
about the newspaper and its history.

Ironically, the journalist who first publicly revealed the
long-secret Copley Press/Union-Tribune link to the CIA is Joe
Trento, a “liberal” who was a longtime enemy of Liberty
Lobby and who, in fact, had a long-standing close relation-
ship with a top CIA official, James Angleton.

However, in August 1977 Trento co-authored an expose
of the Copley-CIA connection, entitled The Spies Who Came
in From the Newsroom. Which was quite revealing.

Among other things, Trento reported that the Copley
Press and the Union-Tribune newspaper (which was previous-
ly two separate newspapers, both published by Copley):

• Provided credentials, information, and place-
ment of stories for the CIA and the FBI. 

• Exchanged intelligence information with the
CIA for ‘scoops’ and planted CIA and FBI stories and
editorials. 

• Harbored CIA operatives on the payroll of the
Copley News Service and fed stories to news-service
clients at the request of the CIA and the FBI.

Global Oligopoly
B.2 AMERICAN FREE PRESS  •  April 12, 2004 Special Pull-Out Report

Continued from Page B-1

Members of Code Pink and other media consumers
gather near the studios of Clear Channel-owned
radio station KFI during a nationwide protest against
FCC media deregulation in Los Angeles, Calif. The
FCC decided to allow media corporations to own dra-
matically more news outlets in each U.S. city. 

PHOTO BY DAVID MCNEW/GETTY IMAGES



Trento’s investigation also determined that the Copley
News Service (which actually had been a financial failure)
was set up by James S. Copley at the suggestion of then-
President Dwight Eisenhower for the purpose of supple-
menting CIA activity.

A series of meetings and phone calls between Eisenhower
and Copley, outlined in documents examined by Trento,
revealed that Copley volunteered his newly formed news
service as “the eyes and ears” for “our intelligence services”
and that Eisenhower told the publisher that his favors were
appreciated and would be “reciprocated when possible.”

Although Copley News Service lost money every year,
Gene Gregston, the former editor of The San Diego Union
(later merged into the Union-Tribune) admitted to Trento that
CNS “was never run to make money; it was an ego thing for
Jim Copley, and the CIA wanted it.”

According to Trento, no less than 23 Copley News Service
employees had worked for the CIA simultaneously. Although
there were some 194 American newsmen who had CIA con-
nections during that same period, according to Trento, CNS
was the only news service that engaged in “full cooperation
with” the CIA for some 30 years. 

The CIA connections of the Copley empire were such
that, according to Trento:

CNS reporters often acted as if they were doing
CIA public relations. When the CIA decided to over-
throw a Latin American government, CNS would
begin writing unfavorable articles about it. 

Editorials would appear on the pages of the
Tribune and Union in San Diego, warning of the dire
consequences of Communists in Latin America.
Then articles on “freedom fight[er]s” and “anti-com-
munist opposition” would appear on the CNS wires.
When the coup came, Copley editorials rejoiced.

Trento also revealed that “Copley Press’s relations with
the FBI are as intriguing as its CIA connections.” 

Trento’s investigation revealed that many times Copley
reporters were turned into virtual informants for the FBI, so
much so that the Copley Press effectively, in Trento’s words,
“ran a system of intelligence gathering for the FBI.” 

According to Trento, Copley reporters were sent to cover
anti-war demonstrations and other public meetings of polit-
ical dissidents. Afterward, when the reporters turned in sto-
ries and photographs, the materials were often turned direct-
ly over to the FBI and never even published in the Copley
newspapers.

Trento quoted Union-Tribune photographer Thane
McIntosh who said that forwarding of the photographs to
the FBI was something “that all the photographers suspected.
Some were disturbed about it and some were not, but you
couldn’t help participating. You had the assignment, so you
had to do it.”

In addition, Copley employees were ordered to draft
memos on events that they covered which were then turned
over by Copley management to the FBI.

Trento also revealed that: “The FBI also used Copley to
release ‘raw’ and often unverified data about individuals of
whom it didn’t approve.” In other words, the Copley press
would effectively publish unproven smears of individuals
who were targeted for special treatment by the intelligence
community. Also, Trento learned, the FBI placed editorials in
the Copley Press against dissident groups of which the FBI
did not approve.

When one Copley writer, Vi Murphy, attempted to force
full disclosure by Copley regarding the names of journalists
at Copley who were collaborating with the CIA, she was told
that she could “never utter another public statement or
another three-letter word spelled CIA as long as she was an

April 12, 2004  •  AMERICAN FREE PRESS    B.3Special Pull-Out Report

TIME WARNER
The biggest by far is Time Warner, the largest media cor-

poration in terms of annual revenue, a position certainly
enhanced by its merger with AOL.

Once the fiefdom of American media icon Henry Luce,
founder of the Time-Life publishing empire, this global
media conglomerate is today essentially dominated by
Edgar Bronfman, president of the World Jewish Congress
and heir to the Seagram’s Liquor fortune of his
late father, ex-bootlegger Sam Bronfman, a top-
level figure in the international crime syndicate
dominated by the late Meyer Lansky, who was
the “boss of bosses” of organized crime during
his lifetime.

The merger in the 1980s of the former
“Lucepress” (as it was known in its heyday) with
Warner Communications set the stage for
expansive growth of this massive worldwide
empire, which has more than 200 subsidiaries. 

The Warner Brothers Studios, the famed
Hollywood film company, was merged with the
Seven Arts Production Company, based in
Canada, in 1967. The founder of Seven Arts was
Louis Chesler, a longtime front man for crime
boss Lansky. The new operation formed by the merger was
dubbed “Warner Communications.” 

Not surprisingly, a major stockholder in Warner was the
infamous “flight capital” money laundering empire known
as Investors Overseas Service, which was headed by Bernard
Cornfeld. Remember him? A flamboyant playboy, Cornfeld
was actually no more than a front man for Swiss banker
Tibor Rosenbaum, a high-level arms procure-
ment official for Israel’s intelligence service, the
Mossad. Rosenbaum’s Banque De Credit
Internationale, based in Geneva, also func-
tioned as the chief drug and gambling money
laundry for the Lansky crime syndicate. 

Considering all of this, it was probably
inevitable that the Bronfmans (moving from
their organized crime antecedents into the
world of “legitimacy”) would emerge as key
players in the Time Warner empire. 

Here’s a representative (although far from
complete) list of the more eminent holdings in
the Time Warner octopus:

• Home Video: Time-Life Video; HBO
Home Video; Warner Home Video;

• Cable Franchises reaching 11.7 million subscribers;
• Turner Broadcasting, including all of the CNN hold-

ings, including TBS Superstation, CNN International, CNN
radio, Headline News;

• Magazines: Time, People, Sports Illustrated, Sports
Illustrated for Kids, Life, Fortune, Money, Vibe, In Style,
Parenting, Baby Talk, Martha Stewart Living, Sunset, Health,
Hippocrates, Asia Week, President, Who, Entertainment Weekly,
Cooking Light, Southern Living, DC Comics (50 percent hold-
ings), American Lawyer, and;

• Book Publishing: Oxmoor House, Sunset Books, Little,
Brown & Co., Time-Life Books, Warner Books, Book-of-the-
Month Club. 

All in all, there’s lots more. Let’s move on to the second
big media giant:
SEAGRAMS

Although Time Warner is very much a Bronfman family-
dominated operation through the Time Warner shares held
by the Seagram company, Seagram is one of the major media
conglomerates on its own part. 

Edgar Bronfman’s son, Edgar Bronfman Jr., operates Sea-
gram as his personal plaything, controlling Universal Music
Group, the largest recorded-music firm in the world, along
with Polygram, a major music company, as well as
Universal Studios and TV channels throughout Europe and
Latin America.
NEWS CORPORATION

This is the empire of Rupert Murdoch, whose flagship
newspaper, the “neo-conservative” New York Post,
and his “neo-conservative” Weekly Standard mag-
azine (edited by Bilderberg figure William
Kristol) are among the most powerful voices for
the Israeli lobby in America. Murdoch’s sleazy
Fox Television reaches 40 percent of the
American viewing public. Murdoch also controls
substantial media properties in Asia and Latin
America.
DISNEY

Long run by Michael Eisner who’s now hav-
ing trouble holding onto power within, this
global giant has assumed control of ABC televi-
sion and radio, Hyperion Books, Chilton
Publications (a variety of trade publications),
Fairchild Publications (Women’s Wear Daily), the

Arts & Entertainment Network, the Lifetime Network and
ESPN, along with a host of local newspapers across the coun-
try.
GENERAL ELECTRIC 

This corporate giant controls NBC television and radio,
CNBC and, the History Channel and Court TV, among other
holdings.

AT&T/LIBERTY MEDIA 
Formerly “the phone company,” this media

giant has holdings in Time Warner, News
Corporation, CNBC and Sprint PCS Group, as
well as substantial holdings in South America
and Asia in cable, satellite and broadcast televi-
sion.
SONY 

Controlled by a Japanese billionaire who has
been accused of being a “front” for the
Rockefeller family (which quietly bought up
huge interests in Japanese corporations following
World War II)—so we can’t truly say that World
War II was fought for nothing—Sony produces
films in Europe and Asia and television program-
ming on five continents, not to mention its lucra-

tive music empire that reaches round the world.  The “inside
joke” is that the name “Sony” is a clever acronym that really
means “Standard Oil of New York,” the firm that established
the Rockefeller billions. 
VIACOM 

Headed by Sumner Redstone, another powerful figure
who is a devout supporter of Israel but who is little known to
the American public, this firm owns Paramount Pictures,
MTV and the Blockbuster video chain. 
BERTELSMANN 

Established in Germany in 1835, this is the largest TV and
radio firm in Europe and owns the U.S-based Random House
Publishing, which critics have called “the CIA’s favorite pub-
lishing company.” Random House subsidiaries include such
well-known book publishers as Alfred A. Knopf, Ballantine
Books, Beginner Books, Crown Publishers, Fawcett Books,
Fodor’s Travel Publications, Modern Library, Orion,
Pantheon Books, Times Books and Vintage Books. This
German company has publishing enterprises in Germany,
Britain and Argentina.

Then there are nine major corporations dominating the global media (although, as we
shall see, two of the nine are actually controlled by one family). Let me spend a few minutes
taking a brief look at these media giants.

See CONNECTIONS, Page B-4

What You See & Hear Decided by Handful of Families

BRONFMAN JR.

EISNER



employee of the Union.”
The fact is that the CIA has a major influence on the

American media and this further adds to my contention that
the plutocrats DO control the media monopoly in this coun-
try. In case you haven’t figured it out, the CIA functions as a
virtual enforcement arm—the hit squad if you will—of the
powerful international financial interests that dominate eco-
nomic life in the United States and, really, around the world.

In regard to the aforementioned Washington Post—cer-
tainly the most powerful newspaper in America, rivaled per-
haps only by The New York Times—it’s also a mouthpiece of
the CIA. Does that surprise you?

Some years ago a young Jewish girl, Deborah Davis, wrote
a thoroughly devastating book, Katharine the Great, which
exposed the covert ties between Katharine Graham, the
owner of the The Washington Post and the CIA, much to the
dismay of many highly placed people.

However, Mrs. Graham managed to use her clout—along
with that of the CIA—to actually get the book shredded by
its publisher (prior to the book receiving widespread distri-
bution). That’s right. The book’s publisher actually shredded
the book, even after it had gone to the expense to print it.

The result was that, in the long run, Miss Davis actually
won a court judgment against her publisher. Fortunately,
however, the book was re-released in 1991 by a small New
York publisher and we promoted it in The Spotlight.

And another thing worth noting, although the Graham
family does have a substantial controlling interest in The
Washington Post Company, if you read the ownership report
for the company that is published annually—buried inside
the paper—you’ll find out something very interesting.

The truth is that there are many other powerful elements
in the world of finance that have substantial interests in the
Washington Post Company, ranging from the Rockefeller-
controlled bank, Chase Manhattan, to Morgan Guaranty, to
a bevy of other banks with British and Rothschild family
connections. 

No wonder the Post never reports on the yearly meetings
of the powerful Bilderberg organization—even though
Katharine Graham always attended. Only The Spotlight and
now American Free Press has the guts to do that.

In many respects, Katharine Graham (now deceased) was
really only a front for a wide range of other big money inter-
ests who had a vested stake in controlling what may well be
the most powerful newspaper in the capital of the most pow-
erful nation in the world.

The evidence shows that the CIA has also had a hand in
placing favorable reviews of books (that have actually been
sponsored by the CIA itself) in newspapers.

For example, two writers, Morton Mintz, and his co-
author Jerry Cohen, in their 1976 book, Power, Inc. describe
on page 283 how the April 1976 report issued by the Senate
Select Committee on Intelligence Activities revealed that “a
book written for an English-speaking foreign audience by
one CIA operative was reviewed favorably by another CIA
agent in The New York Times.” The reviewer, Mintz and Cohen
note, “was not a member of the Times staff.”

In regard to CIA manipulation of the media, David Wise,
writing in The American Police State pointed out that the CIA
had not only attempted to interfere with or prevent the pub-
lication of books critical of the CIA, but that the CIA had also
set up a “task force” to draw up plans to suppress one of
Wise’s previous books, The Invisible Government (which was
about the CIA). 

In fact, Wise obtained CIA documents that indicated that
the CIA task force “recommended that the CIA use its agents
or contacts in the news media and publishing circles to
attempt to bring about hostile reviews of the book.” The pur-

pose, according to the CIA document was “to lessen the
book’s impact and to cast doubt on the validity of its claims.”

In addition, Wise pointed out: 

The CIA’s contacts with the publishing world
were not confined to attempts to suppress books. . .

In 1967 publisher Frederick A. Praeger conceded
he had published “15 or 16” books for the CIA.

By the mid-sixties, more than $1 million had
been spent by the government on its “book develop-
ment” program. 

The Senate intelligence committee estimated that
by 1967, the CIA had produced, sponsored, or sub-
sidized “well over 1,000” books” here and abroad.

The CIA also planted stories in the foreign press,
some of which were played back to American audi-
ences. . . . 

A former chief of the Washington bureau of The New York
Herald Tribune and a fellow of the Woodrow Wilson
International Center for Scholars in Washington, D.C. and a
contributor to The New York Times Magazine, The New
Republic, Esquire and other national magazines, Wise can
hardly be called a “conspiracy theorist.” 

It is worth pointing out that one of the 20th century’s
most revered muck-rakers, famed journalist George Seldes,
devoted much time and energy in books documenting that
private interests do “control” or otherwise influence the
media. 

Chapter titles from Freedom of the Press are illustrative—
“The Power of Advertising,” “Utilities Corrupt Press and
Public,” “A Smudge of Oil” (referring, of course, to the oil
industry).

In his book 1000 Americans, Seldes named names and list-
ed “the 12 most powerful families in America” and docu-
mented their financial holdings and their influence over and
control of the major media in the United States.
MUCKRAKER

Another eminent muckraker, Ferdinand Lundberg, writ-
ing first in America’s Sixty Families and later in The Rich and
the Super-Rich also wrote of “the press of the plutocracy,”
referring to the control of the press by wealthy and influen-
tial elites.

Journalist A. J. Liebling once commented that freedom of
the press is guaranteed only to those who own the press.
And, unfortunately, he was right.

Perhaps the most comprehensive regular critique of the
media in recent years has been compiled by Project Censored
based at Sonoma State University in California. Project
Censored was founded by Professor Carl Jensen.

Dr. Jensen writes: “The most common form of media mis-
representation is omission. Sometimes the omission
includes not just vital details of a story but the entire story
itself, even ones of major import.”

When Project Censored published its account of the most
censored or under-reported stories of 1993, it is interesting
to note that one of those stories was of the scandal involving
the illicit domestic spying by the aforementioned Anti-
Defamation League (ADL) of B’nai B’rith, an outfit that func-
tions as an illegally unregistered agent for the government of
Israel and as a propaganda and intelligence division of
Israel’s clandestine services agency, the Mossad.

And I must point out that Project Censored actually
awarded our own newspaper, The Spotlight, not one, but two,
awards for publishing two of the top ten most censored sto-
ries of 1990. 

One of the stories dealt with the fact that the Bush admin-
istration had effectively given the Iraqi government of
Saddam Hussein a “green light” to invade Kuwait in 1990.
The Spotlight’s story, by the late Andrew St. George, was
gleaned from diplomatic sources at the United Nations in
New York. This story was deemed by Project Censored to be
the “number one” most censored story of the year—but it
was reported by The Spotlight.

So although there is a thoroughly-documented “Con-
trolled Media” in this country—newspapers such as The
Spotlight and now American Free Press exist to bring American
readers the facts that the “Controlled Media” does not print.

And something I’m about to say about the media may
surprise you. The media isn’t as “liberal” as you might think.

Although—beyond question—the media is quite “liber-
al” in the conventional cultural respects, the truth is that
there is very much a strong “conservative” influence in the
media today, demonstrated by the artificially-stimulated
“popularity” of such personalities as the Rupert Murdoch-
controlled Bill O’Reilly of Fox television and radio voices
such as Mike Savage, Rush Limbaugh, G. Gordon Liddy and
William F. Buckley, Jr.

In addition, the major media conglomerates are now
beginning to publish and promote books by certain
“approved” conservative voices. 

Lately, there’s been a big frenzy in the media about Mel
Gibson’s film, The Passion of the Christ. 

Many bigshot Hollywood producers who—over the
years—have literally made billions of dollars promoting vio-
lence on the silver screen have suddenly decided that Mel’s
film is . . . get this . . . “Too Violent.”  Quote. Unquote. This
is really funny.

They really don’t know what to do with Mel. When you’re
as popular as he is with the American public, it’s really kind
of hard to paint him as a monster. But the media is working
at it.

In the famous Hollywood film “Network,” a newsman,
Howard Beale, was angry that Arabs were trying to buy up his
network and declared,  “I’m mad as Hell and I’m not going
to take it anymore!” And that’s what Americans should be
saying today. ★

Connections
B.4 AMERICAN FREE PRESS  •  April 12, 2004 Special Pull-Out Report

Continued from Page B-3

❏ Send me a one-year subscription to AFP for $59 plus a FREE book.

❏ Send me a two-year subscription to AFP for $99 plus 2 FREE books.

❏ Send me ______ copies of this special report on the fight for free
speech contained in this issue (#15). One copy is $2; six copies are
$4; 40 or more copies are just 40¢ each. Buy in bulk and distribute!

❏ Send me a 16-week trial subscription for $17.76.

❏ Send me information about becoming a member of the “AFPRC.”

❏ Send me information about becoming a Distributor for AFP.

❏ Send me your most recent book and video catalog.

Return this coupon with payment to: AMERICAN FREE PRESS
1433 Pennsylvania Avenue SE, Washington, D.C. 20003 or call toll
free 1-888-699-NEWS (6397) and charge your order to Visa or
MasterCard.

PAYMENT OPTIONS: ❏ Check/M.O. ❏ Visa  ❏ MC

Card # ________________________________________

Expires ___________  Sig. _______________________

Name ________________________________________

Address ______________________________________

City, State, Zip _________________________________

I ENCLOSE: $ _________

Subscribe Today to American Free Press Newspaper!

OFFICE & DISTRIBUTOR USE ONLY

AFP154


